piątek, 24 maja 2024, 09:09

Postępowania o uchybienie zobowiązaniom państwa członkowskiego: główne decyzje podjęte w maju

Komisja Europejska podejmuje kroki prawne przeciwko państwom członkowskim, które nie wypełniły swoich zobowiązań

Przyjmując jak zwykle pakiet decyzji dotyczących uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego, Komisja Europejska podejmuje kroki prawne przeciwko państwom członkowskim, które nie wypełniły swoich zobowiązań wynikających z prawa unijnego. Decyzje te dotyczą różnych sektorów i dziedzin polityki UE, a ich celem jest zapewnienie właściwego stosowania prawa unijnego dla dobra obywateli i przedsiębiorstw.

W zestawieniu informacji INF/24/2422przedstawiono najważniejsze decyzje Komisji, pogrupowane według obszarów polityki. Jednocześnie Komisja zamyka 74 spraw, w których kwestie sporne rozwiązano z udziałem zainteresowanych państw członkowskich bez konieczności kontynuowania przez Komisję postępowania.

Więcej informacji na temat unijnego postępowania o uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego znajduje się w pełnych pytaniach i odpowiedziach. Więcej informacji na temat historii danej sprawy można znaleźć w wykazie decyzji dotyczących uchybień zobowiązaniom państwa członkowskiego.

Niżej przedstawiono sprawy dotyczące Polski:

Wymiar sprawiedliwości

(Informacji udzielają: Christian Wigand – Tel.: +32 22962253; Jördis Ferroli – Tel.: +32 22992729; Yuliya Matsyk –Tel.: +32 22962716)

Wezwanie do usunięcia uchybienia i uzasadniona opinia

Komisja wzywa WŁOCHY i POLSKĘ do właściwej transpozycji przepisów UE w sprawie prawa dostępu do adwokata oraz do powiadomienia o zatrzymaniu
Komisja Europejska podjęła dziś decyzję o wszczęciu postępowania w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego, kierując do Polski wezwanie do usunięcia uchybienia (INFR(2024)2073 oraz o skierowaniu do Włoch uzasadnionej opinii (INFR(2023)2006) w związku z niedopełnieniem obowiązku prawidłowej transpozycji do prawa krajowego dyrektywy w sprawie prawa dostępu do adwokata i prawa do powiadomienia o zatrzymaniu (dyrektywa 2013/48/UE). Termin transpozycji tej dyrektywy przez państwa członkowskie minął 27 listopada 2016 r. Dyrektywa jest jedną sześciu dyrektyw składających się na unijne ramy prawne dotyczące wspólnych minimalnych norm w zakresie rzetelnego procesu sądowego, zapewniające wystarczającą ochronę praw osób podejrzanych i oskarżonych. Zwiększa ona wzajemne zaufanie państw członkowskich do systemów sądownictwa karnego, a tym samym ułatwia wzajemne uznawanie orzeczeń w sprawach karnych. Komisja jest zdania, że niektóre krajowe środki transpozycji zgłoszone przez wymienione dwa państwa członkowskie nie spełniają wymogów dyrektywy.  Przykładowo w obu państwach członkowskich potencjalne możliwości odstępstwa od prawa dostępu do adwokata wykraczają poza granice określone w dyrektywie, a wymóg poinformowania osoby posiadającej odpowiedzialność rodzicielską lub inną odpowiednią osobę dorosłą o pozbawieniu dziecka wolności nie został prawidłowo transponowany. Komisja kieruje zatem wezwanie do usunięcia uchybienia do Polski, która ma teraz dwa miesiące na udzielenie odpowiedzi i usunięcie niedociągnięć stwierdzonych przez Komisję. W przypadku braku zadowalającej odpowiedzi Komisja może podjąć decyzję o wystosowaniu uzasadnionej opinii. Komisja podjęła również decyzję o wystosowaniu uzasadnionej opinii do Włoch, które mają teraz dwa miesiące na udzielenie odpowiedzi i wprowadzenie niezbędnych środków. W przeciwnym razie Komisja może podjąć decyzję o skierowaniu sprawy do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.

Podatki i unia celna

(Informacji udzielają: Francesca Dalboni – Tel: +32 22988170; Saul Louis Goulding – Tel.: +32 22964735)

Wezwania do usunięcia uchybienia

Komisja wzywa NIEMCY, WĘGRY, POLSKĘ i RUMUNIĘ do wypełnienia obowiązku współpracy z innymi państwami członkowskimi w zakresie przejrzystości podatkowej dochodów osiąganych za pośrednictwem platform cyfrowych
Komisja Europejska podjęła decyzję o wszczęciu postępowania w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego, wysyłając wezwanie do usunięcia uchybienia do Niemiec (INFR(2024)2043), Węgier (INFR(2024)2045), Polski (INFR(2024)2047) i Rumunii (INFR(2024)2048) w związku z brakiem terminowej wymiany informacji na temat dochodów osiąganych przez osoby fizyczne i przedsiębiorstwa za pośrednictwem platform internetowych. Dyrektywą (UE) 2021/514 z dnia 22 marca 2021 r. zmieniającą dyrektywę 2011/16/UE w sprawie współpracy administracyjnej w dziedzinie opodatkowania (DAC7) wprowadzono od dnia 1 stycznia 2023 r. nowe przepisy dotyczące przejrzystości podatkowej w odniesieniu do transakcji na platformach cyfrowych. Celem jest lepsze określenie sytuacji, w których podatek powinien zostać zapłacony. Sprawozdawczość powinna odbywać się w dwóch etapach. Po pierwsze, platformy internetowe były zobowiązane do gromadzenia informacji na temat dochodów uzyskiwanych przez osoby fizyczne i przedsiębiorstwa w 2023 r. i zgłaszania ich państwu członkowskiemu, w którym ma siedzibę platforma. Następnie państwa członkowskie były zobowiązane do wymiany tych informacji do 29 lutego 2024 r. Terminowa sprawozdawczość i wymiana informacji ma zasadnicze znaczenie dla zapewnienia równych warunków działania w Unii i sprawnego funkcjonowania dyrektywy DAC7 we wszystkich państwach członkowskich. Niemcy, Węgry, Polska i Rumunia nie dopełniły obowiązku wymiany niezbędnych informacji z organami podatkowymi innych państw członkowskich, co utrudnia im egzekwowanie lokalnych przepisów podatkowych. W związku z tym Komisja kieruje do Niemiec, Węgier, Polski i Rumunii wezwanie do usunięcia uchybienia, a państwa te mają teraz dwa miesiące na udzielenie odpowiedzi i usunięcie niedociągnięć stwierdzonych przez Komisję. W przypadku braku zadowalającej odpowiedzi ze strony państw członkowskich Komisja może podjąć decyzję o wystosowaniu uzasadnionej opinii.

Uzasadnione opinie

Komisja wzywa HISZPANIĘ, CYPR, ŁOTWĘ, LITWĘ, POLSKĘ i PORTUGALIĘ do powiadomienia o środkach transpozycji do prawa krajowego dyrektywy w sprawie filaru 2*
Komisja Europejska podjęła dziś decyzję o skierowaniu uzasadnionej opinii do Hiszpanii (INFR(2024)0049), Cypru (INFR(2024)0020), Łotwy (INFR(2024)0094), Litwy (INFR(2024)0080), Polski (INFR(2024)0113) i Portugalii (INFR(2024)0119) w związku z niedopełnieniem obowiązku zgłoszenia środków transpozycji do prawa krajowego dyrektywy Rady (UE) 2022/2523 z dnia 14 grudnia 2022 r. w sprawie zapewnienia globalnego minimalnego poziomu opodatkowania grup przedsiębiorstw wielonarodowych i dużych grup krajowych w Unii (dyrektywa w sprawie filaru 2). Komisja uważa za priorytet rozwiązanie oparte na dwóch filarach, zgodnie z którym wszystkie duże korporacje wielonarodowe muszą płacić minimalną efektywną stawkę podatkową w wysokości 15 proc. Wszystkie państwa członkowskie były zobowiązane do wprowadzenia w życie przepisów niezbędnych do zapewnienia zgodności z dyrektywą w sprawie filaru 2 do 31 grudnia 2023 r. Do tej pory większość państw członkowskich UE wypełniła te zobowiązania. Hiszpania, Cypr, Łotwa, Litwa, Polska i Portugalia nadal nie zgłosiły jednak swoich krajowych środków wykonawczych. W związku z tym Komisja podjęła decyzję o skierowaniu uzasadnionej opinii do tych państw członkowskich, które mają teraz dwa miesiące na udzielenie odpowiedzi i wprowadzenie niezbędnych środków. W przeciwnym razie Komisja może podjąć decyzję o skierowaniu sprawy do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.

Budżet

(Informacji udzielają: Balazs Ujvari Tel.: +32 22954578; Veronica Favalli – Tel.: +32 22956859)

Wezwania do usunięcia uchybienia

Komisja zwraca się do POLSKI I SŁOWACJI o przestrzeganie przepisów dotyczących pobierania tradycyjnych zasobów własnych
Komisja Europejska podjęła decyzję o wszczęciu postępowania w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego, wysyłając wezwanie do usunięcia uchybienia do Polski (INFR(2018)2351) i Słowacji (INFR(2020)2235) w związku z niepobraniem tradycyjnych zasobów własnych (TZW) (zgodnie z rozporządzeniem Rady w sprawie wykonania decyzji w sprawie zasobów własnych, rozporządzeniem Rady (UE, Euratom) nr 609/2014) z niektórych procedur tranzytowych rozpoczętych w Niemczech i zakończonych przez polskie i słowackie organy celne. Komisja wielokrotnie wzywała Polskę i Słowację do zrekompensowania tej utraty TZW wraz z odpowiadającymi im odsetkami, ale do tej pory nie przyniosło żadnych rezultatów. W związku z tym Komisja kieruje do Polski i Słowacji wezwanie do usunięcia uchybienia, które to państwa mają teraz dwa miesiące na udzielenie odpowiedzi i zajęcie się kwestiami poruszonymi przez Komisję. W przypadku braku zadowalającej odpowiedzi Komisja może podjąć decyzję o wystosowaniu uzasadnionej opinii.