piątek, 21 października 2022, 08:34

Rozpoczęcie nowej edycji konkursu EUSPA’s #myEUspace.

KOMUNIKAT PRASOWY EUSPA 20 października 2022 Praga Konkurs #myEUspace ma na celu znalezienie innowacyjnych rozwiązań komercyjnych, które wykorzystają potencjał unijnego programu kosmicznego, a je

KOMUNIKAT PRASOWY

EUSPA

20 października 2022

Praga

Konkurs #myEUspace ma na celu znalezienie innowacyjnych rozwiązań komercyjnych, które wykorzystają potencjał unijnego programu kosmicznego, a jego nadrzędną misją jest wspieranie przedsiębiorców opracowujących innowacyjne zastosowania komercyjne, wykorzystujące dane i sygnały pochodzące z unijnego programu kosmicznego. Na ten cel przeznaczono pulę nagród w wysokości niemal 1 mln euro.

Agencja Unii Europejskiej ds. Programu Kosmicznego (EUSPA) ogłosiła rozpoczęcie dorocznego konkursu #myEUspace. Obecna 3. edycja tego popularnego konkursu stawia przed innowatorami wyzwanie opracowania przełomowych rozwiązań komercyjnych, które wykorzystają unijne dane i sygnały satelitarne pochodzące z programu Galileo (europejskiego globalnego systemu nawigacji satelitarnej, GNSS) i/lub programu Copernicus (unijnego programu obserwacji i monitorowania Ziemi).

„Dane kosmiczne leżą u podstaw rewolucji technologicznej, do której dochodzi obecnie w Europie. Ten konkurs to kolejny przykład tego, w jaki sposób EUSPA wspiera innowacyjnych przedsiębiorców, przedsiębiorstwa typu start-up, MŚP i firmy z całej UE, które wykorzystują dane, informacje i usługi pochodzące z programów Copernicus i Galileo na różnych etapach swojego cyklu rozwoju” – powiedział dyrektor wykonawczy EUSPA, Rodrigo da Costa.

„Start-upy i przedsiębiorcy szczególnie entuzjastycznie podchodzą do wykorzystania potencjału oferowanego przez program kosmiczny UE i przełożenia go na innowacyjne rozwiązania, które z pewnością wpłyną przełomowo na funkcjonowanie wielu sektorów” – stwierdziła Fiammetta Diani, kierownik ds. rynku, wykorzystania danych i innowacji.

Do konkursu #myEUspace mogą zgłaszać się zespoły ze wszystkich państw członkowskich oraz ze Szwajcarii, Norwegii i Islandii, a łączna pula nagród wynosi prawie 1 mln euro. Oprócz nagrody pieniężnej konkurs zapewnia również wsparcie dla przedsiębiorców na każdym etapie cyklu innowacji, od wczesnego etapu start-upów po przedsiębiorstwa scale-up.

Pomysły mogą być bardzo różne i mogą obejmować zarówno aplikacje mobilne, jak i rozwiązania sprzętowe, ale wszystkie muszą być powiązane z jednym z trzech określonych obszarów innowacji:

· Space My Life: Rozwiązania konsumenckie, takie jak aplikacje mobilne, urządzenia do noszenia na ciele (inteligentne zegarki, inteligentne okulary, urządzenia do śledzenia sprawności fizycznej itp.), drony lub robotyka, które dotyczą głównych wyzwań społecznych w obszarach zainteresowania, takich jak zdrowie, bezpieczeństwo i ochrona obywateli, gry i rozrywka, sport i fitness oraz turystyka.

· Our Green Planet: Innowacyjne rozwiązania w zakresie wyzwań środowiskowych i zrównoważonego życia, które przyczyniają się do wdrożenia Europejskiego Zielonego Ładu, a także rozwiązania wspierające zieloną transformację przedsiębiorstw. Proponowane rozwiązania muszą uwzględniać główne wyzwania społeczne w obszarach docelowych, takich jak ochrona ekosystemów, ekologiczna mobilność, zrównoważone rolnictwo oraz zarządzanie energią i zasobami.

· Dive in Deep Tech: Innowacyjne rozwiązania, które łączą unijne dane satelitarne z najbardziej zaawansowanymi technologiami, tj. sztuczna inteligencja (AI), technologia kwantowa (informatyka, detekcja, symulacja i szyfrowanie kwantowe itp.), blokchain, metawersum, rzeczywistość rozszerzona (poszerzona rzeczywistość [AR], rzeczywistość mieszana [MR], rzeczywistość wirtualna [VR]). Proponowane rozwiązania muszą uwzględniać główne wyzwania społeczne w obszarach docelowych, takich jak biotechnologia, technologia medyczna i finansowa itd.

W zależności od stopnia zaawansowania rozwiązania w momencie przystępowania do konkursu przedsiębiorcy mogą konkurować i zdobywać nagrody w trzech różnych obszarach:

  • Najlepsze pomysły     – dla obiecujących pomysłów teoretycznych, które wykorzystują unijne dane kosmiczne i mają duży potencjał rynkowy. 15 najlepszych pomysłów otrzyma nagrodę pieniężną, każda w wysokości 10 tys. euro.
  • Najlepsze prototypy     – dla przetestowanych prototypów lub wersji beta gotowych do wprowadzenia na rynek. 10 najlepszych prototypów otrzyma nagrodę pieniężną, każdy w wysokości 30 tys. euro.
  • Najlepsze produkty     – dla istniejących produktów komercyjnych, których celem jest zwiększenie skali działalności. Pięć najlepszych produktów otrzyma nagrodę pieniężną, każdy w wysokości 100 tys. euro.

Ponieważ w konkursie można składać wnioski do daty zamknięcia danego obszaru, zespoły, które wygrają w jednej kategorii, mogą wziąć już raz nagrodzony pomysł lub prototyp i zgłosić go w innym obszarze, aby wziąć udział w konkursie i wygrać dodatkowe nagrody. Terminy składania wniosków dla poszczególnych obszarów upływają w następujących terminach: Najlepsze pomysły – 30 listopada 2022 r., Najlepszy prototyp – 10 lutego 2023 r. i Najlepsze produkty – 23 kwietnia 2023 r.

Wszystkie wnioski zostaną ocenione pod kątem ich innowacyjności, potencjału rynkowego, wykonalności, znaczenia dla unijnego programu kosmicznego i zdolności operacyjnej. Nagrodzone zespoły będą mogły zaprezentować swoje rozwiązania społeczeństwu i inwestorom podczas finału konkursu, który odbędzie się w ramach Dnia Przedsiębiorczości w czerwcu przyszłego roku.

Więcej informacji na temat konkursu i sposobu rejestracji można znaleźć tutaj.

Konkurs #myEUspace jest organizowany przez EUSPA w ramach inicjatywy Komisji Europejskiej dotyczącej przedsiębiorczości w przemyśle kosmicznym „CASSINI”.

Informacje o Agencji Unii Europejskiej ds. Programu Kosmicznego (EUSPA)

Agencja Unii Europejskiej ds. Programu Kosmicznego (EUSPA) świadczy bezpieczne i dobrze zabezpieczone europejskie usługi nawigacji satelitarnej, promuje komercjalizację danych i usług systemów Galileo, EGNOS i Copernicus, koordynuje unijny program rządowej łączności satelitarnej GOVSATCOM, a od 2023 r. odpowiadać będzie za działalność punktu usługi zajmującego się obserwacją i śledzeniem obiektów kosmicznych (SST) w ramach Programu. EUSPA odpowiada za akredytację bezpieczeństwa wszystkich komponentów unijnego programu kosmicznego. Wspierając rozwój innowacyjnego i konkurencyjnego sektora kosmicznego oraz współpracując z całą unijną społecznością kosmiczną, EUSPA przyczynia się do realizacji Europejskiego Zielonego Ładu i transformacji cyfrowej, a także do zapewnienia bezpieczeństwa i ochrony Unii i jej obywateli, wzmacniając jednocześnie jej autonomię i odporność.

Kontakt:

Marie Ménard - specjalistka ds. komunikacji EUSPA

email: Marie.Menard@euspa.europa.eu