Komunikat prasowy
11 lipca 2023, Strasburg
Zielony Ład: Ekologizacja transportu towarowego w celu osiągnięcia większych korzyści gospodarczych przy mniejszym wpływie na środowisko
Komisja proponuje dziś środki mające na celu zwiększenie efektywności i zrównoważonego charakteru transportu towarowego poprzez poprawę zarządzania infrastrukturą kolejową, zapewnienie większych zachęt dla niskoemisyjnych samochodów ciężarowych oraz lepsze informowanie o emisjach gazów cieplarnianych w transporcie towarowym. Celem jest zwiększenie efektywności w sektorze, co pomoże mu przyczynić się do osiągnięcia celu, jakim jest ograniczenie emisji z transportu o 90 % do 2050 r., jak określono w Europejskim Zielonym Ładzie, przy jednoczesnym umożliwieniu dalszego rozwoju jednolitego rynku UE.
Bardziej efektywne wykorzystanie zdolności przepustowej kolei
Budowa torów kolejowych jest kosztowna, a w UE coraz bardziej zatłoczone. Proponowane rozporządzenie zoptymalizuje ich wykorzystanie, poprawi koordynację transgraniczną, zwiększy punktualność i niezawodność, a ostatecznie przyciągnie większą liczbę przedsiębiorstw transportu towarowego do transportu kolejowego. Pasażerowie skorzystają z dodatkowych usług kolejowych, ponieważ przepustowość sieci będzie lepiej wykorzystywana, co będzie miało pozytywny wpływ na usługi transgraniczne, umożliwiając m.in. częstsze połączenia i wcześniejszą rezerwację biletów.
Obecne przepisy dotyczące zarządzania zdolnością są ustalane corocznie, na szczeblu krajowym i ręcznie. Nie faworyzuje to ruchu transgranicznego (około 50 % kolejowych przewozów towarowych przekracza granice); szczelne podejście prowadzi do opóźnień na granicach. To z kolei utrudnia funkcjonowanie jednolitego rynku. Powszechne są również opóźnienia spowodowane zatorami spowodowanymi nieskoordynowanymi pracami konserwacyjnymi.
Dzisiejszy wniosek dotyczący rozporządzenia w sprawie wykorzystania zdolności przepustowej infrastruktury kolejowej w jednolitym europejskim obszarze kolejowym opiera się na prowadzonym przez branżę projekcie przeprojektowania harmonogramu. Celem jest lepsze reagowanie na różne potrzeby sektora kolejowego: stabilne rozkłady jazdy i wczesna rezerwacja biletów na przewozy pasażerskie oraz elastyczne przejazdy kolejowe dostosowane do łańcuchów dostaw „dokładnie na czas” dla spedytorów.
Nowe zachęty do korzystania z niskoemisyjnych samochodów ciężarowych
Ponad 50 % towarów przewożonych jest transportem drogowym w UE (dane z 2020 r.), a transport ten w znacznym stopniu przyczynia się do emisji gazów cieplarnianych. Obecna dyrektywa w sprawie masy i wymiarów określa maksymalną długość, szerokość i wysokość masy pojazdów ciężkich. Dzisiejszy wniosek zmienia te przepisy, aby umożliwić dodatkową masę pojazdów wykorzystujących technologie bezemisyjne, ponieważ zazwyczaj zwiększają one masę pojazdu. Zachęci to do korzystania z bardziej ekologicznych pojazdów i technologii. Wraz z rozwojem technologii i lżejszymi bezemisyjnymi systemami napędowymi, również dzięki zastosowaniu urządzeń aerodynamicznych i kabin, czystsze pojazdy odniosą korzyści z dodatkowego obciążenia ładunkowego w porównaniu z konwencjonalnymi samochodami ciężarowymi.
Promowane będzie również upowszechnienie większej liczby kabin aerodynamicznych i innych urządzeń energooszczędnych, nie tylko zwiększających komfort i bezpieczeństwo kierowcy, ale także zwiększających efektywność bezemisyjnych mechanizmów napędowych, co oznacza mechanizm, który przekazuje moc z silnika do ruchu pojazdu.
Wniosek zapewni również jasność co do użytkowania w ruchu transgranicznym, pod pewnymi warunkami, cięższych i dłuższych pojazdów, które są obecnie dozwolone w niektórych państwach członkowskich. Obejmuje to wyjaśnienie, że państwa członkowskie, które dopuszczają europejskie systemy modułowe na swoim terytorium, będą również mogły wykorzystywać je w operacjach międzynarodowych między tymi sąsiadującymi państwami członkowskimi, bez konieczności zawierania umowy dwustronnej i bez ograniczeń dotyczących przekraczania tylko jednej granicy. Oznacza to, że taka sama ilość ładunku może być przewożona w mniejszej liczbie rejsów.
Aby zachęcić do transportu intermodalnego, w ramach którego towary są przemieszczane z wykorzystaniem co najmniej dwóch rodzajów transportu, ale ze znormalizowanymi jednostkami ładunkowymi (jak przyczepa kontenerowa lub inna), samochody ciężarowe, przyczepy i naczepy będą mogły przewozić dodatkową masę. Dodatkowa wysokość ułatwi również transport kontenerów o wysokich sześciennych standardowymi pojazdami.
CountEmissionsEU: porównanie śladu węglowego
Komisja proponuje wspólne podejście metodologiczne do obliczania emisji gazów cieplarnianych przez przedsiębiorstwa, jeżeli zdecydują się na publikację tych informacji lub jeżeli są proszone o ich udostępnienie ze względów umownych. Proponowana metodyka opiera się na niedawno przyjętej normie ISO/CEN dotyczącej kwantyfikacji i sprawozdawczości w zakresie emisji gazów cieplarnianych wynikających z funkcjonowania łańcuchów transportu pasażerskiego i towarowego. Wiarygodne dane dotyczące emisji „od drzwi do drzwi” umożliwią operatorom porównanie ich usług i umożliwią konsumentom dokonywanie świadomych wyborów w zakresie transportu i dostaw.
Kolejne kroki
Wnioski te zostaną teraz rozpatrzone przez Parlament Europejski i Radę w ramach zwykłej procedury ustawodawczej.
Kontekst ogólny
Transport towarowy stanowi trzon jednolitego rynku UE – przechowuje supermarkety, fabryki i apteki oraz umożliwia europejskim przedsiębiorstwom sprzedaż produktów na całym kontynencie i poza nim. W 2020 r. w unijnym sektorze transportu towarowego pracowało około 6 mln osób.
Jednak transport towarowy odpowiada również za ponad 30 % emisji CO2 pochodzących z transportu. W miarę rozwoju gospodarki UE emisje prawdopodobnie wzrosną, jeżeli nie zostaną wprowadzone środki obniżające emisyjność: oczekuje się, że do 2030 r. transport towarowy wzrośnie o około 25 %, a do 2050 r. – o 50 %.
Przedstawiony dziś pakiet wniosków jest częścią szerzej zakrojonych wysiłków na rzecz zwiększenia zrównoważonego charakteru mobilności i transportu. Jest on kontynuacją kluczowych elementów pakietu „Gotowi na 55”, takich jak cele dotyczące stacji ładowania i tankowania paliw oraz wprowadzania zrównoważonych paliw w transporcie lotniczym i morskim.
W celu uzupełnienia dzisiejszych wniosków Komisja planuje dokonać przeglądu dyrektywy w sprawie transportu kombinowanego jeszcze w tym miesiącu. Komisja rozważy ewentualne włączenie szeregu środków regulacyjnych, operacyjnych i gospodarczych w celu zwiększenia konkurencyjności transportu intermodalnego.
Dzisiejszy pakiet uzupełnia również wniosek Komisji dotyczący aktualizacji polityki w zakresie transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T) poprzez zachęty i wymogi dotyczące rozwoju infrastruktury oraz poprzez lepszą integrację różnych rodzajów transportu w ramach systemu transportu multimodalnego. Technologie cyfrowe przyczyniają się również do zwiększenia efektywności, w tym europejski system zarządzania ruchem kolejowym i cyfrowe automatyczne połączenie kolejowe, rozporządzenie w sprawie elektronicznych informacji dotyczących transportu towarowego oraz europejski morski pojedynczy punkt kontaktowy.
„Ekologizacja transportu towarowego” to inicjatywa przewodnia 4 strategii na rzecz zrównoważonej i inteligentnej mobilności. Strategia jest planem działania na rzecz zmniejszenia emisji z transportu o 90 % do 2050 r., zgodnie z wymogami Europejskiego Zielonego Ładu. Wiele celów pośrednich strategii opisuje, w jaki sposób transport towarowy musi stać się bardziej ekologiczny, np. poprzez podwojenie kolejowego ruchu towarowego do 2050 r., zapewnienie bezemisyjności nowych pojazdów ciężkich do tego samego dnia oraz posiadanie bezemisyjnych, morskich statków gotowych do wprowadzenia na rynek do 2030 r.
Więcej informacji
Zestawienie informacji na temat zazieleniania frachtu
Pytania i odpowiedzi – Pojemność kolei
Pytania i odpowiedzi – Waga i wymiary
Pytania i odpowiedzi – CountEmissionsEU
Cytat(y)
Dzięki dzisiejszym propozycjom robimy kolejny krok w kierunku zrównoważonego transportu. Codziennie miliardy towarów przemieszczają się po europejskich drogach i torach kolejowych, od portów i punktów celnych do sklepów i do naszych domów. Nasze propozycje przyczynią się do zwiększenia liczby bezemisyjnych samochodów ciężarowych na drogach i dopilnują, by transport ten odbywał się w sposób jak najbardziej zrównoważony, niezależnie od tego, czy odbywa się on samochodem ciężarowym, pociągiem czy barką.
Frans Timmermans, wiceprzewodniczący wykonawczy do spraw Europejskiego Zielonego Ładu - 11/07/2023
Dzięki dzisiejszym propozycjom zapewniamy jak najlepsze wykorzystanie jednolitego rynku UE. Transport towarowy w UE odpowiada za roczny obrót w wysokości 938 mld EUR, a dzięki naszym inicjatywom chcemy zwiększyć dostępność zdolności przepustowej kolei dla pociągów towarowych i transgranicznych. ustanawiamy dokładny, jednolity system liczenia emisji z operacji transportowych i zwiększamy wydajność transportu drogowego.
Adina Vălean, komisarz do spraw transportu - 11/07/2023
Pdf do druku
Ekologizacja transportu towarowego z myślą o większej korzyści gospodarczej
polski (47.554 kB - PDF)
Kontakt dla mediów
· Adalbert JAHNZ
Telefon + 32 2 295 31 56
Adres adalbert.jahnz@ec.europa.eu
· Deborah ALMERGE RUCKERT
Telefon +32 2 298 79 86
Adres deborah.almerge-ruckert@ec.europa.eu
Osoby niepracujące dla mediów proszone są o kontakt z UE za pośrednictwem serwisu Europe Direct – pisemnie lub telefonicznie pod numerem 00 800 6 7 8 9 10 11.