W 2005 roku w krajach Unii Europejskiej rozpoczęła działalność sieć informacyjna zarządzana przez Komisję Europejską - Europe Direct.
Europe Direct obejmuje:
· 424 unijne centra informacyjne w całej UE;
· 400 centrów dokumentacji na uniwersytetach i w instytutach badawczych w Europie;
· 400 wyspecjalizowanych prelegentów (Team Europe), którzy mogą uczestniczyć w imprezach tematycznych i pisać artykuły prasowe.
Misją Punktów jest wspieranie Komisji Europejskiej w działaniach komunikacyjnych związanych z tematyką Unii Europejskiej, a ich celem jest zaangażowanie społeczeństwa na poziomie lokalnym i regionalnym. Poprzez realizowane działania informacyjne Punkty Europe Direct dążą do zaangażowania społeczeństwa w tematy europejskie poprzez budowanie trwałego środowiska do nawiązywania kontaktów. Punkty stanowią uzupełnienie i wsparcie dla działalności komunikacyjnej Przedstawicielstw Komisji Europejskiej, Biur Informacyjnych Parlamentu Europejskiego oraz innych unijnych instytucji i organów na poziomie lokalnym lub regionalnym.
Działalność ED skupia się na podstawowych działaniach i obszarach polityki UE, które są przedmiotem bezpośredniego zainteresowania społeczeństwa, zwłaszcza tych jego członków, którzy potrzebują informacji ogólnych. Poza tym Punkty ED organizują wydarzenia i wykorzystują różne narzędzia komunikacji w celu dotarcia do społeczeństwa na poziomie lokalnym i regionalnym, bezpośrednio albo poprzez osoby/instytucje zwielokrotniające efekt ich działalności oraz przez zainteresowane podmioty. Punkty zapewniają wsparcie dialogów obywatelskich, nawiązują kontakty z lokalnymi i regionalnymi mediami oraz przekazują Komisji Europejskiej informacje zwrotne o poglądach i reakcjach społeczeństwa na tematy związane z Unią Europejską.
Usługi oferowane przez Europe Direct:
· informacje na temat integracji europejskiej, historii, symboli, instytucji UE itp.;
· informacje o prawach obywatela UE i sposobach ich dochodzenia (zezwolenie na pobyt, uznanie kwalifikacji w innym kraju UE itp.);
· bezpłatne publikacje, broszury informacyjne poświęcone tematyce europejskiej;
· odpowiedzi na pytania dotyczące kwestii europejskich;
· mechanizm informacji zwrotnej, umożliwiający obywatelom poinformowanie Brukseli o ich problemach, wątpliwościach i uwagach na dowolny temat związany z działalnością UE i jej wpływem na życie obywateli.
Dodatkowo, dzwoniąc pod numer: 00800 6 7 8 9 10 11, dostępny bez opłat z każdego kraju członkowskiego, można się połączyć ze specjalną infolinią, której pracownicy odpowiadają na pytania dotyczące UE. Zadać pytanie można także poprzez stronę http://ec.europa.eu/europedirect.
Punkty prowadzone są przez różnego rodzaju instytucje. W Polsce są to uczelnie wyższe, izby rolnicze i gospodarcze, organizacje pozarządowe i samorządy. Aby uzyskać dotacje na ten cel, musiały one odpowiedzieć na organizowane przez Komisję Europejską zaproszenie do składania wniosków.
EUROPE DIRECT Lublin Wyspa prowadzony jest przez Wyższa Szkołę Przedsiębiorczości i Administracji w Lublinie. Funkcjonuje od 1 maja 2021 r.
Potrzebujesz znaleźć Punkt informacyjny w twojej okolicy? Wejdź TU